Skip to content

Základy

Základní terminologie a principy

Pán Jeskyně (PJ): Někdy také označován jako Dungeon Master (DM) nebo třeba sudí. Je hráčem, který zprostředkovává herní svět, ve kterém se hráči se svými postavami pohybují. Jeho úkoly jsou především popisovat hráčům svět, nestranně reagovat na akce hráčů a také vyjasnit či rozsoudit jakékoliv nejasnosti co se týkají pravidel nebo jejich interakcí se světem.

Hráčova Postava (PC): Je hráčova reprezentace v imaginárním kolektivním světě. Tahle postava má své statistiky, schopnosti a výbavu, které může aplikovat na řešení problémů ve světě. Hráčova postava není nutně hrdinou příběhu. Nýbrž jen další proměnou, která má dopad na fungování společného světa.

Deník Postavy: Je libovolný list papíru, sešit či elektronický záznam, ve kterém jsou zapsány všechny údaje a statistiky hráčovy postavy. Pokud chcete deník postavy pro specificky tuhle verzi pravidel, můžete jej najít zde.

Cizí Postavy (NPC): Jsou všechny ostatní postavy, které jsou ovládány pánem jeskyně a se kterými se mohou setkat a interagovat.

Kostky

Stejně jako spousta dalších stolních RPG. I tato používá sadu zvláštně tvarovaných kostek. Tyto kostky používají následující notaci:

k4 k4 - Čtyř-stěnná kostka.

k6 k6 - Šesti-stěnná kostka.

k8 k8 - Osmi-stěnná kostka

k10 k10 - Deseti-stěnná kostka

k12 k12 - Dvanácti-stěnná kostka

k20 k20 - Dvaceti-stěnná kostka

Více kostková notace: Pokud je vyžadován hod více kostek naráz, je počet hozených kostek indikován před k. Například 3k6 znamená: Hoď 3 šesti-stranné kostky a sečti výsledek.

Modifikátory: Někdy může být třeba přičíst k hozeným kostkám nějaký bonus, nebo odečíst postih. Tyto modifikátory se připojují znaménkem + nebo - za hodnotu kostky. Například 3k6+2 znamená: Sečti výsledek hodu tří šesti-stranných kostek a přičti 2.

Výhoda a Nevýhoda: Pokud hráč hází s výhodou, znamená to že může hodit dvakrát a nechat si přívětivější výsledek. Pokud hráč hází s nevýhodou, ze dvou hodů si nechá ten horší. Pokud má hráč z nějakého důvodu výhodu a nevýhodu najednou, efekty se vzájemně vyruší. Více instancí výhody či nevýhody se jinak nesčítají.

Procentní hody: Někdy může být třeba vyhodnotit akci s procentuální šancí na úspěch. K tomu slouží procentní hod, značen jako k% nebo k100. Takový hod se hází za pomocí 2k10, kdy si hráč předem určí, která kostka představuje desítky a která jednotky. Ve výsledném hodu pak dvě nuly reprezentují 100. Pokud je výsledek na kostce nižší nebo stejný jako je stanovená šance, tak je hod úspěšný.

Hod s hranicí úspěchu X (HU): Je jedním z běžných způsobů vyhodnocení akcí, se kterým se setkáte. Hráč musí hodit X nebo více na k6. Případně jiné uvedené kostce.

X ze Y: Je často používán u aktivit, ve kterých rozhoduje spíš náhoda než schopnosti hráčovy postavy. Na kostce je třeba hodit X nebo méně kostkou Y. Například 2 z 6-ti.

Tajný hod (TH): Je druh hodu, který hází DM a hráč nevidí přímý výsledek hodu kostky. Tajný hod se používá například při prozkoumávání oblastí, kdy hráč neví, jestli nic nenašel, protože v dané oblasti nic není nebo proto, že výsledek ověřovacího hodu byl špatný.

Zaokrouhlování: pokud není stanoveno jinak, tak se dělené hodnoty zaokrouhlují vždy dolů.

Kostky použití:

Jednotky a peníze

Vysvětlivky speciálních jednotek používaných při hře.

Váha

K měření váhy se používají standardní jednotky metrického systému (gramy, kilogramy, tuny atd..) Lze se však čistě z herního hlediska setkat s dalšími dvěma jednotkami a to Sloty a L (Více o těchto jednotkách zde).

Vzdálenost

Pro měření vzdáleností se používají standardní jednotky metrického systému.

Přepočet imperiálních jednotek

Většina vydávaných dobrodružství pro OSR používá pro měření vzdáleností imperiální jednotky. Často se lze setkat se stopami a občas i yardy. Pokud vám nezáleží na extrémní přesnosti, tak je možné tyto jednotky v hlavě rychle převést. Jednoduší jsou yardy, kdy 1 yard odpovídá přibližně 1 metru. Stopy je pak třeba vydělit 10-ti (posunout desetinou čárku o 1 doleva) a následně hodnotu vynásobit 3-mi. Výsledkem vám bude přibližná hodnota v metrech. Například 25 stop = 7.5 metrů.

Čas

K měření času se používají standardní jednotky času (sekundy, minuty, hodiny atd..) Lze se však čistě z herního hlediska setkat s pojmy kolo a směna.

  • 1 kolo (round) - 10 sekund - Na kola se čas měří v případě, kdy záleží na každé vteřině. Například v boji nebo při útěku z hroutící se hrobky.
  • 1 směna (turn) - 10 minut (60 kol) - Na směny se čas měří, při průzkumu. Většina průzkumných akcí, včetně bojů, se zaokrouhluje k nejbližší směně. Například průzkum místnosti zabere 1 směnu. Vyluštění magických run na stěně může zabrat směn hned několik. V 1 hodině je 6 směn.

Peníze

Peníze jsou základním platidlem a odměnou za dobře odvedenou práci. Peníze existují ve čtyřech standardních nominálních hodnotách a to platinové (pl), zlaté (zl), stříbrné (st) a měděné (md). Základní převod je následující:

  • 1 pl = 100 zl = 10 000 st = 100 000 md
  • 1 zl = 100 st = 1000 md
  • 1 st = 10 md

Škála a význam peněz

Pro lepší představu 1 stříbrný, je obnos, který si přibližně vydělá nevzdělaný rolník za 1 den své práce. Běžní strážní si pak vydělají kolem 2 až 3 stříbrných za den. Stříbro se pak používá převážně mezi běžnými obchodníky, zatímco vyšší společnost preferuje zlato. Platinové mince jako takové neexistují, ale používají se čistě pro účely účetnictví.

Stříbrný standard

Hra používá takzvaný stříbrný standard. To znamená, že stříbrné mince jsou nejběžnějším platidlem a také, že naprostá většina cen v těchto pravidlech je uvedená ve stříbře.

Přepočet bohatství

Rozhodnete-li se čerpat dobrodružství z jiných OSR či B/X D&D materiálů. Bude získávání pokladu, tak jak psáno v takových předlohách, poskytovat postavám více zkušeností než je vhodné. Poklad je třeba překonvertovat z často používaného zlatého standardu na ten stříbrný. Konverze je jednoduchá. Původní hodnota měděných se zahodí, zlato a stříbro se konvertuje 1:1 o stupeň dolů (zl -> st, st -> md) a případné platinové mince se překonvertují na zlaté vydělením 10-ti.

Herní statistiky

Hráčské postavy jsou popsány souborem statistik, které definují jejich schopnosti, síly a slabosti. Vysvětlivky k těmto statistikám najdete níže.

Dovednosti

Základní fyzické a psychické dovednosti jsou popsány následujícími pěti statistikami. Síla, Zručnost, Výdrž, Rozum a Osobnost. V těchto statistikách je hráčova postava ohodnocena na stupnici 3 až 18 , kdy 3 je nejhorší a 18 nejlepší. Více o tom, co jaká dovednost ovlivňuje, najdete zde.

Rasa

Hráčská postava může být buď člověk nebo některá z ostatních hráčům dostupných ras. různé rasy mají různé speciální schopnosti a volba rasy také může ovlivnit, jak na vás budou ostatní stvoření ve světě reagovat. To však záleží především na PJ, jeho světě a příběhu, který chce vyprávět.

Povolání

Každá hráčská postava má své povolání dobrodruha, která ji uděluje sadu schopností, které může používat.

Úroveň

Úroveň představuje zkušenost postavy jako dobrodruha. Hráč většinou začíná na úrovni 1 a může svou úroveň zvýšit získáváním zkušeností.

Hit dice

Rozhodnete-li se čerpat dobrodružství nebo monstra z jiných OSR či B/X D&D materiálů. Můžete narazit na pojem hit dice. Hit dice je vesměs totéž, co úroveň a často se na základě ní určují životy ale i třeba velikost monster. Pro účely výpočtu životů se tedy předpokládá, že 1 hit dice (HD) reprezentuje jeden hod k8. Například pro určení životů monstra z 3+2 HD se hází 3k8+2.

Zkušenostní body (XP)

Postup postavy ve hře je reprezentován kumulací zkušenostních bodů. Když hráčova postava získá dostatek zkušenostních bodů, postoupí na další úroveň. Počet potřebných zkušenostních bodů k dosažení nové úrovně a způsoby získávání zkušeností naleznete popsané zde.

Životy (HP)

Životy jsou doslovnou schopností postavy vyhýbat se smrti. Každé stvoření, včetně postav hráčů, má maximální životy a aktuální životy. Pokud je stvoření nějakým způsobem zraněno, sníží se jeho počet aktuálních životů. Pokud aktuální životy klesnou na 0, stvoření umírá. Odpočinek a jiné zdroje léčení mohou aktuální životy navýšit, nikdy však nad hodnotu maximálních životů.

Dočasné životy: Některá kouzla a magické předměty mohou stvoření propůjčit dočasné životy. Tyto životy mohou přesáhnout hranici maximálních životů, avšak jejich trvání je většinou časově omezené. Pokud stvoření, disponující dočasnými životy, obdrží poškození, tak se dočasné životy odečítají jako první. Dočasné životy nezle doplnit léčením.

Obranné číslo (OČ)

Určuje schopnost postavy vyhnout se nebo vykrýt útok. Obranné číslo je modifikováno zručností postavy a typem zbroje, kterou postava nosí. Čím větší obranné číslo, tím hůře lze postavu zasáhnout.

Přepočet descending AC

Rozhodnete-li se čerpat dobrodružství nebo monstra z jiných OSR či B/X D&D materiálů. Můžete narazit na AC (OČ), které se s vylepšováním snižuje na místo zvyšování. Pro přepočet na OČ odečtěte hodnotu psanou v materiálu od 19-ti. Například zbroj poskytující 5 DAC přepočítáte na OČ následovně: 19 - 5 = 14 OČ.

Záchranný hod

Určuje schopnost postavy vyhnout se některým nebezpečným či dokonce smrtelným efektům. Více o záchranných hodech zde

Modifikátor zásahu

Určuje schopnost postavy zasáhnout nepřítele v boji. Výše tohoto modifikátoru je určena převážné specializacemi postavy a její úrovní. Přičítá se však i modifikátor síly (pro útok na blízku) nebo zručnosti (pro útok na dálku).

Přepočet THAC0

Rozhodnete-li se čerpat dobrodružství nebo monstra z jiných OSR či B/X D&D materiálů. Můžete narazit na pojem THAC0 (To Hit AC 0), který se s vylepšováním snižuje namísto zvyšování. Pro přepočet THAC0 na modifikátor zásahu odečtete hodnotu psanou v materiálu od 19-ti. Například útok s THAC0 10 přepočítáte na ToHit následovně: 19 - 10 = +9 ToHit.

Hybnost

Hybnost představuje základní rychlost, s jakou se postava zvládá pohybovat za 1 kolo. Při cestování na velké vzdálenosti (například putování divočinou) je počet kilometrů, které může postava v přívětivých podmínkách ujít za den, trojnásobkem této hybnosti.

Příklad: Putování mezi městy

Putuje-li člověk s mírnou zátěží a hybností 9 metrů mezi městy spojenými cestou. Za den cesty ujde 27 kilometrů.

Gramotnost a jazyky

Gramotnost a počet jazyků, které se postava může naučit. Je dán rozumem postavy.

Schopnosti

Jsou sadou výjimečných schopností, které postava získá na základě volby rasy a povolání nebo na základě voleb, které učiní při hře samotné.